Stichting Lophi

In 2013 is stichting Lophi opgericht met als doel „algemeen bijzonder onderwijs te stichten en in stand te houden.” De stichting is in de toenmalige vorm een aantal jaren actief geweest waarna de activiteiten voor een tijd stil zijn komen te liggen.

Medio 2021 is de stichting nieuw leven ingeblazen: De tijd is rijp voor onderwijsvernieuwing. Nieuwe mensen zijn ingestroomd waarmee de stichting een nieuwe impuls heeft gekregen.

Stichting Lophi is klaar om vernieuwing te brengen in de wereld van het onderwijs!


Leeswijzer

Hieronder worden allereest visie, missie en strategie uiteengezet.

Vervolgens wordt inzicht gegeven in de activiteiten tot nu toe, en die nu gaande zijn.

De financien komen daarna aan bod, met inzicht in de huidige situatie en het beleid.

Als laatste worden de ambitites voor 2022-2023 genoemd.


Visie

De Lophi manier van leren:

  • Er bestaat in ieder kind een natuurlijke gedrevenheid tot leren en ontwikkelen. Deze gedrevenheid laten stromen. Dat maakt het zo veel makkelijker, ook voor ’leerkrachten’.
  • In hun plezier en spelen kunnen we kinderen volgen. Dit is de makkelijke en leuke weg tot leren.
  • Kinderen zijn in potentie al heel. Zij hoeven de reeds aanwezige kennis ’slechts’ te ont-dekken, en te ont-wikkelen wie ze in kern al zijn.
  • Kinderen kunnen we begeleiden op hun eigen, individuele ontwikkel-pad. Zij kiezen zelf hun route en geven zelf het tempo aan.
  • Er is aandacht voor de mens als geheel. Buiten het IQ (mentale intelligentie), is er evenveel aandacht voor EQ (emotionele intelligentie), FQ (fysieke intelligentie) en SQ (spirituele intelligentie).
  • Geïntegreerd leren, vanuit een breed perspectief, met oog voor het geheel. We zien de afzonderlijke vakken ook in hun onderlinge samenhang, zo beschouwen we het geheel.
  • Aandacht voor de omgeving als geheel. Kind, ouder, leerkracht, groep, omgeving.
  • Niet alleen het resultaat telt, maar vooral ook de ervaringen, en de weg om er te komen.
  • Er is ruimte om fouten te maken, want fouten zijn eigenlijk waardevolle leer-ervaringen.
  • Er is liefdevolle zorg voor elkaar.
  • Onderwijs is vrij toegankelijk, voor iedereen.
  • …Zodat ieder kind voluit zichzelf kan zijn, en de mens wordt die hij/zij is.


Missie

in praktijk brengen

Practice what you preach! We hebben een mond vol van onderwijsvernieuwing, en dit brengen we dan ook in praktijk. Als eerste belangrijke stap starten we een leeromgeving in de vorm van een B3 school. Hiermee ontstaat tevens een proeftuin om het nieuwe onderwijs praktisch vorm te geven en verder te ontwikkelen, samen met de kinderen. In samenwerking met de onderwijsinspectie borgen we de kwaliteit van het onderwijs.


onderzoeken & ontwikkelen

We verbinden partners binnen het pedagogisch en academische netwerk om gezamenlijk onderzoek te doen. Onderzoek stelt ons in staat onderwijs verder te ontwikkelen. We ontwikkelen de laatste inzichten omtrent leren, de werking van onze hersenen, ons bewustzijn, het verbindende veld en velden van informatie.


verbinden

We verbinden diverse partners die vanuit hun expertise waarde toevoegen voor de organisatie. En door onze eigen groei zijn wij weer van waarde voor ons netwerk. We breiden het netwerk actief uit met scholen, instellingen, docenten, academici, onderzoekers, therapeuten, ontwikkelaars, etc.


delen

Nieuw onderwijs, voor iedereen! Ons verhaal, kennis en expertise delen we actief met ons netwerk. Lophi onderwijs wordt op meerdere plekken realiteit. De wereld van het onderwijs, zoals wij die zien wordt werkelijkheid. Onze leeromgeving breidt zich uit, waardoor meer kinderen kunnen meedelen. Het draait immers om hen.


Strategie

Stichting Lophi tracht haar doelen te verwezenlijken door:

  1. Het vormen en in stand houden van een liefdevolle organisatie en leeromgeving waarin kinderen en volwassenen zich vrij kunnen ontwikkelen.
  2. Het in stand houden en ontwikkelen van onderwijs, in lijn met de visie van Lophi.
  3. Het verbinden, samenwerken en delen van kennis met een divers netwerk van partners.
  4. het verwerven van de daartoe benodigde middelen via giften, sponsoring, fondsen, subsidies, vergoedingen, of op andere wijze.


Activiteiten 2021 – 2022

Met een hechte groep is er in de tweede helft van 2021 gewerkt om de organisatie van stichting Lophi vorm te geven. Een nieuw bestuur is aangetreden, nieuw beleid ingezet en een begroting opgesteld.

In september 2021 is Lophi leeromgeving gestart, een leeromgeving voor kinderen en hun ouders. Deze is nu gehuisvest in het voormalige Torckschool gebouw in Rozendaal en draait wekelijks met 12 kinderen en 3 begeleiders. In het begin is er vooral gewerkt aan het bij elkaar brengen en verbinden van geïnteresseerde ouders en hun kinderen. Vervolgens zijn de praktische zaken uitgewerkt zoals lesplan, begroting, huisvesting, materialen, schoolplan etc.

Hiermee heeft de leeromgeving in december officieel de status B3 school, met bijbehorende goedkeuring vanuit de onderwijsinspectie gekregen. In samenwerking met de inspectie blijven we de kwaliteit van het onderwijs borgen. De leeromgeving solide neerzetten zal voor het komende jaar de hoofdactiviteit vormen. (Missie in praktijk brengen).

Begin 2022 zal het gebouw van de leeromgeving gerenoveerd worden. Dit geeft een mooie kans om wensen met betrekking tot gebouw en inrichting door te voeren. De stichting heeft hiervoor een kleine groep vrijwilligers bereid gevonden om dit project te dragen. Deze groep heeft rond de jaarwisseling gewerkt om wensen in kaart te brengen en vorm te geven. Tijdens de verbouwing zal de leeromgeving tijdelijk huisvesten in naastgelegen Kasteel Rosendael.

Er is een start gemaakt met inventariseren van onderwijsbronnen en -initiatieven die aansluiten bij de visie van stichting Lophi. Tevens zijn partners uit het netwerk in kaart gebracht. En met een aantal is al contact gelegd en zijn reeds gesprekken gevoerd. De eerste onderzoeksvragen zijn geformuleerd. voorbeelden vermelden (Missie onderzoeken & ontwikkelen, en verbinden)


Financieel

De afgelopen jaren (t/m 2020) heeft stichting Lophi geen activiteiten ontplooit. Daardoor waren er geen baten of lasten en heeft de balans op nul gestaan. Met de herstart van activiteiten medio 2021 is er een begroting opgesteld en zijn er lasten ontstaan. De begroting bedraagt voor het eerste jaar €77k en loopt geleidelijk naar €90k voor het derde jaar.


Lasten

Op dit moment beslaan de kosten voor de leeromgeving ruim 80% van de begroting. Grosso modo bestaat deze post voor het eerste jaar uit de helft medewerker-vergoeding, een kwart huisvesting en een kwart onderwijsmiddelen.

In Nederland is onderwijs is vrij toegankelijk voor kinderen. Stichting Lophi volgt die lijn, maar ontbeert daarbij de inkomsten die een zgn. staatsbekostigde B1 school ontvangt o.b.v. aantallen kinderen. Zodoende wordt de Lophi leeromgeving op dit moment volledig bekostigd vanuit de stichting.


Baten

Om de begroting te dekken ontvangt stichting Lophi gelden uit schenkingen en sponsorbijdragen. Daarnaast ontvangt de stichting materialen in natura. Te denken valt aan meubilair, spel- en lesmateriaal etc. En daarbij natuurlijk de waardevolle inzet van alle vrijwilligers.

De ambitie voor 2022-2023 is om fondsen en subsidies aan te spreken. En tevens om onderzoeksgelden aan te trekken. Daarnaast wil de stichting een kleine inkomstenstroom genereren met bijv. het delen van kennis in de vorm van lezingen en presentaties over onderwijsvernieuwing.

Om op korte termijn kosten te dekken is het netwerk aangesproken. Er zijn een paar kortlopende leningen verstrekt aan de stichting om de eerste betalingen te kunnen doen. Inmiddels hebben de eerste donateurs en sponsoren toegezegd, waarmee te leningen terugbetaald kunnen worden, en tevens dekking van de begroting in zicht komt.

Prognose is dat het tweede en derde jaar €10 – €20k als reserve aangehouden kan worden om continuïteit te borgen.


Beheer

Het bestuur van de stichting heeft als enige, en bij meerderheid mandaat om over de tegoeden te beschikken en de rekening te beheren. Binnen de organisatie bestaat een „financiële kring” die de begroting beheert. Twee van de bestuursleden hebben tevens zitting in deze financiële kring.


Vergoedingen

De organisatie van de stichting draait in de huidige situatie volledig op basis van vrijwillige inzet. Het bestuur en medewerkers ontvangen geen vergoedingen voor hun werkzaamheden. Alleen voor de leeromgeving is gekozen om een betaalde leerkracht in te zetten. Deze begeleidt tevens een groep begeleiders die zich op vrijwillige basis inzetten. Alle onkosten voor de vrijwilligers worden volledig vergoed.


Ambities 2022-2023

  • organisatie verder laten groeien en stromen
  • begroting dekkend, kleine reserve
  • leeromgeving verder uitbreiden, ontwikkelen, solide neerzetten
  • vernieuwde huisvesting
  • donateurs en sponsors continueren
  • fondsen en subsidies activeren
  • ontwikkelplan uitwerken
  • onderzoeksplan maken, partners verbinden, onderzoeksgelden
  • uitwerking plan van aanpak samenwerking netwerk